torsdag 20. desember 2012

403

I DAG vandret jeg rundt i gangene halv åtte, banket på alles dører og lot tigeren kikke inn og vekke de. Mange syntes det var festlig, mange hadde låst døra.
Da morgensamlingen og lystenningen var over og alle på jordbruk hadde fått på seg varme klær dro vi ned til Nøst for å gjøre en siste innsats før jul. Golvet ble feid, grisungene flyttet tilbake til Svetlana og hestene kjørte vi bort til Ingvar. Jeg ble bedt om å kjøre Linnea, med slede på slep. Det var nesten grei skuring, om vi ser bort fra det lille uhellet i grøftekanten hvor jeg ramlet av sleden. Vi kom oss fram, hadde litt snøballkrig, flytta på et traktoregg og vandret tilbake til Nøst. Duggurd og kakaokos ble gjort på skolen, hvor Helene holdt til. Vi spiste oss riktig mette på Helenevennlig brownies, bokstavkjeks, smash og seigmenn før vi fikk vite at det var grøt i matsalen. Dermed måtte vi ned og prøve å finne mandelen. Ved et uhell så jeg en mandel i en av grøtskålene og fisket den opp med fingrene. Det var litt på kanten, men Bjørn Erik gav meg en marsipangris uansett.

Så var det julebord, og matlinja har diska opp med både det ene og det andre, Marte Bø, Sandra og jeg har disket opp med bunad og folkedrakt, omtrent samtlige på Fosen er festkledde og vakre, jeg blir så innmari glad for å være akkurat her akkurat nå og ute er det snø. 
Halv elleve kjører jeg Sandra og Hannah til Vanvikan, de skal med et altfor tidlig fly i morgen. Esben er med som selskap og avskjedskomité, vi kjører i det mørke, hvite landskapet og jeg skraper av rim på innsiden av ruta. På skolen rydder jeg opp, finner på noe tull og legger meg i en varm og trygg seng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar